VR/AR/AV zaklínadla moderního světa
22. 10. 2018 Autor: Jana Trdá
Délka čtení: 6 minut
BCC Research VR/AR říká, že v roce 2023 bude trh s virtuální a rozšířenou realitou (VR a AR) cca 16x větší než nyní. Podle analytiků IDC by měly ve VR do čtyř let převážit investice do výrobních firem nad investicemi do zábavního průmyslu a trh by se měl zvětšit z 11,4 miliard dolarů na 215 miliard. Oba odhady jsou podobné a rozhodně pozitivní pro investory do této oblasti. Pojďme si tedy říct, o čem to vlastně je.
VR - Virtuální Realita
Předpokládáme, že alespoň tuto první zkratku už jste všichni slyšeli. VR neboli virtuální realita (virtual reality). Víme přesně, co to vlastně je? Jedná se o simulaci reálného (či vymyšleného) světa, která dokáže zprostředkovat zážitek podobný tomu skutečnému. Virtuální svět je nezávislý na světě skutečném. V obýváku si nasadíte brýle a můžete být pod vodní hladinou, na Marsu nebo i ve fabrice a učit se nové postupy.
Prostředí na uživatele může reagovat a tím dotáhne iluzi téměř k dokonalosti. Ve virtuálním světě se dokážete pohybovat, koukat se všemi směry, s rukavicemi či ovladači můžeme dokonce manipulovat s předměty. Při učení je dokonce paměťová stopa získaná v prostředí VR hlubší, než ta získaná v reálném světě. Právě prostředí „iluzí“, které máme spojené spíše se zábavou, vyvolává silnou paměťovou motivaci.
AR - Augmented Reality
Co tedy znamenají ty ostatní zkratky? AR (augmented reality) neboli rozšířená realita. Ukazuje reálný svět, jen do něj vykresluje virtuální objekty. Prostě doplňuje náš pohled o digitální informace (klidně texty, fotky, 3D předměty apod.).
Určitě Vás neminula pokémoní horečka (ať již jako hráče, či nechtěného publika). Lidé koukající do mobilu, který jim skrz kameru ukazoval, co vidí ve skutečnosti, jenom doplněné o spoustu příšerek. Stejně tak fungují AR brýle například ve skladech, kde vás navigují ke správnému regálu. Piloti na nich mohou vidět souřadnice a další informace ....
AV - Augmented Virtuality
AV je augmentovaná (rozšířená) realita (augmented virtuality). Tato zkratka je i v tomto novém oboru novější než ostatní (tedy úplné mládě :-)). Jedná se v podstatě o virtuální realitu, která má vstup z reálného světa. Příklad může být třeba prostředí kosmické lodi, ve které je obrazovka na které vidíte záběry kamer z parkoviště před vaším domem (tak i při hře poznáte, že se k vám někdo dobývá). Případně se učíte například ve VR sestavovat kostru člověka a vidíte záběr na učitele, který na vás může mluvit a vidíte ho i v prostředí virtuální reality, ale ne jako avatara – je to prostě okno do toho skutečného světa.
KDE SE VR/AR/AV VYUŽÍVÁ?
Jak jsme již psali v úvodu, prozatím se točí nejvíce peněz v zábavním průmyslu. Různé hry, nejen na PC, ale i na mobilu, lákají od nejmladší po nejstarší generaci a nejeden mladistvý i seniorní hráč si přeje pod stromeček brýle pro virtuální realitu.
Ale naštěstí je průnik i do mnoha dalších oblastí. Například lékařství, psychoterapie a rehabilitace. Různé druhy vzdělávání (ať již jazykové nebo technické či jakékoliv jiné). Různé testování zručnosti či znalostí, nácviky postupů apod.
V čem se ta nereálná realita programuje?
Odstavec pro fajnšmekry 🙂 Nejčastěji používané SW pro VR jsou jednak UNITY 3D (ten je méně náročný na HW, dá se využít i pro mobily, je celkově flexibilnější. Ale nemá tak vymakanou grafiku). Druhým je UNREAL ENGINE 4 (ten má mnohem kvalitnější grafiku, ale zase velké HW nároky a není až tolik flexibilní). Ale vzniká mnoho dalších enginů pro programování VR, ty výše jmenované jsou nejrozšířenější a mají největší podpůrné knihovny apod.
OMEZENÍ VR
I když je virtuální realita hodně dynamická a využívá se čím dál tím více i mimo herní svět, má různá omezení. Je to například jemná motorika. Existují sice rukavice pro VR, ale jejich přesnost je tak trochu nepřesná (špetičkové úchopy jsou prozatím ještě nereálné).
Při zážitku ve VR se mohou vyskytnout nevolnosti v případě nesouladu pohybu (u kvalitních brýlí a dobrého programu se to stát nemůže, pokud se respektuje pohyb ve VR a skutečném světě – například když ve skutečném světě stojím a ve VR jedu, může se mi udělat nevolno. Proto se pro přesuny nejčastěji využívá tzv. teleportu).
VR nám také omezuje přirozený pohyb – jsme omezeni prostorem, snímači, často i dráty od brýlí apod. Zkoušejí se různé pohybové simulátory, ale prozatím nic moc 🙂
Mohou být i omezení etické (závislosti apod.), ale to už je spíše na článek s filosofickým nádechem.
Doufáme, že vám náš vhled do virtuálního světa osvětlil některé skutečnosti a budeme se těšit třeba u nás ve VR učebně.